Det är ett helvete att vara smal!

Vikt och träning är ett vanligt samtalsämne. Men är man smal och liten så får man aldrig vara med i de diskussionerna. "Äh, du behöver väl inte tänka på vad du äter". "Du behöver väl inte träna". Sånt får man höra så fort man försöker lägga sig i. Och det är ju faktiskt sant. Jag har aldrig behövt tänka på vad jag äter och jag har aldrig tränat längre perioder. Men nu helt plötsligt så slår det tillbaka. Och nu när jag väger x antal kilo mer är jag brukar så syns det absolut. Om man är 162 cm lång och alltid har vägt 45 kilo, så gör det mycket om man lägger på sig 3-5 kilo. På någon som är 175 cm lång och har lite muskler på kroppen så gör det förmodligen inte så mycket alls med 3 kilo extra men självklart så syns det på mig! Och jag blir så trött på att så fort man säger nåt i stil med "Jag måste verkligen sluta äta onyttig mat", eller, "Jag måste gå ner två kilo" eller "jag måste verkligen börja träna" då blir folk sura. Varför då? Bara för att dom kanske har 8 kilo dom skulle behöva bli av med och jag "bara" 3? Eller vad sitter det i?

Om två "vanliga" tjejer pratar med varandra och den ena säger "jag måste börja träna", så säger den andra på en gång: "Ja, jag också, ska vi börja tillsammans?". Men om jag säger det så klagar alla på mig för att jag klagar. "Men sluta säg så där, du behöver väl inte träna". Det är så jävla irriterande!!!! Bara för att jag inte väger lika mycket, betyder det då att jag inte behöver motionera? Betyder det att jag kan äta vad som helst och ändå inte gå upp i vikt? Jag kanske väger mindre på grund av att jag inte äter en massa godis och liknande.

Det är så otroligt omotiverande och så jäkla tråkigt när folk slänger ur sig sånna grejer. Bara för att jag är smalare så ska inte jag få njuta av uppfriskande promenader med mina vänner?! Säger någon att han/hon ska börja träna så tycker jag absolut att man ska stötta personen. Oavsett om han/hon väger 50 eller 150 kg.

Det är precis som att någon säger "Jag skulle behöva färga håret", och sen får till svar, "Men varför då, du har ju inga gråa hår". Nej det är kanske inte därför man färgar håret när man är 20 år gammal, man kanske gör det för att man vill vara fin. Samma sak för smala människor och diet och träning.

Tänk på vad ni säger. Uppmuntra och motivera när någon försöker förändra/förbättra/förnya något!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0